Jeg, en beregner-tosse.

Imac Der kører netop nu en gangske interessant sprogdebat på mit kære yndlingsforum MacNyt. Og jeg nyder den i fulde drag. Jeg er nemlig sådan lidt sprogtosset. Jeg kan lide dansk. Jeg synes det er et rart sprog, og jeg vil gerne slå et slag for at undgå, at det bliver til det mærkelige pidgin-sprog, man kunne kalde Danglish

I visses øjne kvalificerer dette mig vel nærmest til lidt småtosset. Bagstræberisk, indelukket og globaliseringsfjendtlig i hvert fald. Men hvad fa’en er der internationalt i, at vi allesammen taler varianter af det samme sprog? Det er da netop nationalitet ad absurdum. Islændingene, der er utroligt nidkære om deres sprog – også en tand for meget, synes jeg, men dem om det – oser jo ikke ligefrem af tilbagestående indelukkethed. Man kan jo nærmest ikke slå sig frem for islændinge i den internationale finans- og kulturverden. De har nemlig forstået, at det i høj grad er overskuddet og selvtiliden det drejer sig om.

Som folk der kender mig vil vide, har jeg en hel del bekendte fra den anden side af dammen. Jeg kan godt lide engelsk og taler det dagligt. Nogle dage mere, end jeg taler dansk. Nogle gange er det også sjovt at låne engelske ord og udtryk, når de kan tilføje ordet ny musik, sjove ordspil, dobbeltbetydninger osv, som vi ikke har på dansk.

Bare det er et bevidst valg.

Og så var det, at de gæve folk på MacNyt kom ud i den gode, gamle diskussion. At der simpelt hen ikke findes, f.eks. inden for IT-verdenen, gode danske ord, der er dækkende. Det dækker over den misforståelse, at de engelske ord vi bruger er særlig dækkende. Det er de ikke. De bruger nogle af og til temmelig fjollede metaforer. Men vi hører dem i den sammenhæng og tænker, nøøøøjjj, han sagde debugging ! Som om der var noget særlig imponerende og teknisk i en aflusning. En firewall er hverken mere eller mindre end en brandvæg. Altså en væg, der skiller to huse ad, så en brand i det ene ikke breder sig til det andet. En glimrende metafor for det, et firewall-program gør. Man hvis en af de her åh-så-internationale danskere kom til England og kom til at snakke med nogle om et hus, og briterne nævnte en firewall, ville den stakkels dansker ikke ane, hvad manden fablede om. Firewalls sidder i computere, basta. Det er lidt sørgeligt.

Lad os prøve et tankeeksperiment. Hvad, om vi dansktalende havde haft sproglig selvfølelse nok til faktisk at oversætte navnet på en af de dimser, vi bruger allermest her til lands. Og jeg taler ikke om en dildo. Hvad, om vi faktisk havde kugler til at tale om en beregner. Det lyder faktisk meget godt på dansk. Langt bedre end det nuværende udtryk vi bruger, en ‘kompjuter’. Og som en bonus ville folk forstå, hvad dimsen egentlig laver. Mange tror det er en kombination af et fjernsyn og en skrivemaskine. men hvad den egentlig gør er, at den beregner. Ikke udregner, med tal. Ligesom på engelsk har vi et andet ord for det (calculate for deres vedkommende). Den vejer logiske udsagn op imod hinanden, på samme måde som en beregnende person heller ikke er en person der er god til at regne.

Nu tror jeg desværre dét skib er sejlet for længst. Men vi kan tænke i de baner for at undgå endnu mere udvanding af vores sprog. For problemet er jo ikke, at der bliver talt engelsk. Problemet er, at folk ikke rigtig lærer hverken dansk eller engelsk, glemmer at tale deres eget sprog og ikke til fulde forstår det sprog, som de forsøger at tale. En fastplade (harddisk), brandvæg (firewall), beregner (computer) har man faktisk en idé om funktionen af alene i kraft af ordet. Man kan hente (downloade) dokumenter(filer), ved at klikke på en henvisning(et link).

Og det sjove ved det er at det ofte er de samme mennesker som glemmer deres eget sprog, som synes at truslen mod danskheden kommer fra Islam…

Skriv et svar

